Výstava Umělecké sklo v Zámecké galerii Chagall v Karviné
Výstava Umělecké sklo v Zámecké galerii Chagall v Karviné
V karvinské Zámecké galerii Chagall byla před několika dny vernisíž zajimavé výstavy uměleckého skla. Veřejnosti v tomto nejvýchodnějším regionu se představují renomovaní sklářští výtvarníci spolupracující s naší nejmladší sklárnou Bag Barovier Toso Vsetín. Tato sklárna přes svou velice krátkou, pouze desetiletou historii, dosáhla už u nás i v zahraničí mnoha úspěchů. Jejim zakladatelům šlo o to, realizovat v ní výrobu nového barevného nekonvenčního skla, které až do té doby ve výrobním programu žádné sklárny nebylo. Ředitel vsetínské sklárny Josef Jabůrek k tomu říká: „Začínali jsme úplně ze začátku a situace byla zajimavá v tom, že tvůrč svoboda byla maximální. Díky tomu zde vzniklo něco jiného než by vzniklo normálně tam, kde je sklárna stopadesát let stará“.
Mimořádnou zásluhu na komerčních i uměleckých výsledcích sklárny má její spolupráce s našimi předními autory – sklářskými výtvarníky a designery jakými nepochybně jsou Jiří Šuhajek, Rony Plesl a Jan Exnar.
Vsetínská sklárna se zde představuje jen jako realizátorka jejich návrhů. Hlavním smyslem výstavy je představit, ale skvostnou tvorbu právě těchto výtvarníků.
Pardubický rodák Jiří Šuhajek je jedním z našich nejznámějších světově proslulých sklářských výtvarníků. Uznání se těší pro svoji designerskou a volnou tvorbu – své foukané plastiky. Absolvoval skláčskou průmyslovou školu v Kamenickém Šenově. Na Vysoké škole umělecko-průmyslové žákem profesora Stanislava Libenského a koncem šedesátých let absolvoval i Royal Colege of Art v Londýně. Bylo to v době, kdy se i v Evropě začal dotvářet názor na ateliérové sklo. Jako designer pracoval nejprve pro sklárnu Moser, potom pro UBOK. Své náměty realizoval v mnoha českých sklárnách. Od roku 1993 stojí u zrodu většiny kolekcí vsetínské sklárny. Na Valašsku zakotvil podle vlastních slov proto, že se zde setkal s nebývalým nadšením sklářů, které v tradičních provozech na Karlovarsku, Novoborsku, Liberecku a Jablonecku předtím nepoznal. „Jejich zájem a nadšení bylo tak velké, že jsem se rozhodl právě s nimi úzce spolupracovat,“ říká Jiří Šuhajek.
Rony Plesl patří na rozdíl od Jiřího Šuhajky k mladší výtvarnické generaci. Sklářskou průmyslovou školu absolvoval v Železném Brodě. Na Vysoké škole umělecko průmyslové studoval v atelierech profesorů Jiřího Harcuby a Josefa Nováka. Na začátku své pedagogické a tvůrčí dráhy jako pedagog na Střední průmyslové škole sklářské ve Valašském Meziříčí spolupracoval se vsetínskou sklárnou. Později dráhu učitele opustil a jako sklářský designér v současnosti spolupracuje s řadou našich i zahraničních firem. Ředitel vsetínské sklárny Josef Jabůrek si spolupráci s tímto nadaným tvůrce pochvaluje především proto, že jeho realizované náměty jsou komerčně úspěšné. „Je to designer s invencí,“ říká.
Šohajkova a Pleslova tvorba je dnes zastoupena v mnoha světových galeriích.
Třetím vystavujícím umělcem je významný český sklářský výtvarík Jan Exnar. Vyšel také ze železnobrodské sklářské průmyslovky a stejně jako Jiří Šohajek patřil k žákům profesora Libenského na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze. S jeho užitnou tvorbou se můžeme setkat v luhačovických lázních, ve Valašském Meziříčí, v Kopřivnici, v Hradci Králové, ve Slovenském národním divadle v Bratislavě a dalších místech. I když se Exnar na produkci sklárny ve Vsetíně jako designer nepodílel takovou měrou jako Šuhajek a Plesl jeho zrealizované návrhy prezentované na karvinské výstavě jsou rozhodně zajimavé a hodnotné.
Návštěvník karvinské výstavy Umělecké sklo se přesvědčí, že ateliérová tvorba v rámci sklářské průmyslové výroby se u nás začíná stále více uplatňovat a sklářské ateliéry začínají fungovat.
Výstava v Zámecké galerii Chagall v Karviné potrvá až do 1.července.
Z Karviné Jaroslav Hlaváček
Odtelefonováno: 27:5.2002