Jdi na obsah Jdi na menu
 


REKONSTRUKCE TŘINECKÉ MYŠÍ DÍRY S VÝZNAMNOU PODPOROU EVROPSKÉ UNIE ZAHÁJENA

9. 8. 2001

REKONSTRUKCE TŘINECKÉ MYŠÍ DÍRY S VÝZNAMNOU PODPOROU EVROPSKÉ UNIE ZAHÁJENA

 

   V Třinci byla v minulých dnech zahájena rekonstrukce podjezdu pod hlavní železniční tratí Bohumín – Žilina, tzv. Myší díry. Oprava mostní konstrukce umožní v centru města výstavbu dvouproudové komunikace v každém směru a zrychlí dopravu v této česko-polské příhraniční oblasti. Podle starosty Třince Igora Petrova je to poprvé, kdy na rozvoj infrastruktury téměř devadesát milionu korun poskytla Evropská unie. „Poprvé větší peníze z Evropské unie řeší velký problém v česko-polském pohraničí. Rekonstrukce se pohybuje v rozmezí asi stopadesáti milionů korun. Z toho 2,6 milionů EURO je z Evropské unie a zbytek je z českých zdrojů. Pokud se bude dařit všechno bude hotovo na podzim příštího roku. To znamená, že v říjnu anebo listopadu roku 2002 slavnostně stavbu otevřeme,“ míní třinecký starosta.

   Letitý problém se silničním podjezdem pod zatíženou železniční tratí v Třinci, se konečně stane minulostí. Vedoucí investičního odboru Městského úřadu v Třinci Daniel Fojcik potvrdil, že město na projekt získalo grant Evropské unie z programu Phare CBC 1999 ve výši 2,8 mil. eur, 25 (pětadvaceti) procenty se na financování stavby bude podílet stát. Podle původních předpokladů měla rekonstrukce začít před více než rokem, termín zahájení stavby se však neustále oddaloval kvůli složité schvalovací proceduře EU. Loni v prosinci se starosta Třince Igor Petrov  obrátil na delegaturu EU, na ministerstvo pro místní rozvoj a další instituce, a upozornil, že se jedná o stavbu tak náročnou, že v případě dalšího oddalování zahájení rekonstrukce se nepodaří dodržet termín ukončení. Následně jednal s představiteli delegatury a letos v únoru bylo financování projektu  definitivně odsouhlaseno.

  Rekonstrukce podjezdu se již stala nutností. Myší díra má natolik malou podjezdnou výšku, že podjezdem neprojedou vyšší autobusy ani kamióny. Vozovka je úzká. Mimořádně se přitom zvýšila dopravní zatíženost, zatímco v roce 1985 těmito místy projíždělo necelých sedm tisíc vozidel denně, v roce 1999 to bylo přes 14,5 tisíce vozidel. Kvůli špatnému odkanalizování při větších deštích podjezd zaplavuje voda a Myší díra se stává neprůjezdnou. Most, po němž vede mezinárodní železniční trať, je již od roku 1957 v havarijním stavu. " Věřím, že opravdu příští rok na podzim už budu moci projíždět Myší dírou svým autem větší než dvacetikilometrovou rychlostí, aniž bych měl obavy z toho, že proti mně vyjede náklaďák nebo autobus, který by mě vytlačil na stěnu podjezdu. I když se zatím nic takového nestalo, dokážu si dost dobře představit, že ve staré Myší díře takové nebezpečí hrozí," řekl mě mladý řidič z Třince, který těmito místy projíždí svou Škodou Felicií každý den.

   Rekonstrukce bude probíhat ve čtyřech základních etapách s minimálním omezením silničního a železničního provozu. Jedná se o technicky a technologicky velmi náročnou stavbu. Po rekonstrukci povede podjezdem čtyřproudová komunikace oddělená středovým pilířem, podstatně se zvýší podjezdná výška, po obou stranách budou chodníky.

9.8.01

Z Třince Jaroslav Hlaváček

Odtelefonováno: 9.8.01