Ostravská Mezinárodní konference Transport 2001 byla o dopravě ve střední a východní Evropě
Ostravská Mezinárodní konference Transport 2001 byla o dopravě ve střední a východní Evropě
Již po páté se konala v Ostravě konference Transport 2001. Před pěti lety šlo spíše o lobbistickou akci za zahájení výstavby dálnice D 47, druhého železničního koridoru, a o to, jak bude vypadat napojení do Polska. Podle mínění hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského, který s řadou svých spolupracovníků na radnici a ve Sdružení pro obnovu a rozvoj severní Moravy a Slezska, ještě jako ostravský primátor, u zrodu prvního ročníku stál, se v průběhu pěti let z této akce stala mezinárodně uznávaná konference, na které se projednávají otázky o dopravě v rámci Evropy a jedná o velkých infrastrukurálních projektech.
Mezinárodní konference Transport jsou už významnou součástí programového postupu Sdružení pro obnovu a rozvoj severní Moravy a Slezska. Letošní konference, která probíhala pod záštitou Evropské komise v Bruselu, ministra dopravy a spojů České repobliky, hejtmanů Moravskoslezského. Olomouckého a Zlínského kraje a ostravského primátora, se zúčastnilo 310 politiků a odborníků z osmi států – Česka, Slovenska, Polska, Rakouska, Ruska, Italie, Maďarska a Izraele včetně zastoupení Evropské komise. Byli mezi nimi také ministři nebo jejich náměstci z Česka, Polska, Slovenska, Ukrajiny a Ruska. Strategickým cílem jednání bylo přispět k urychlenému vybudování dopravní trasy VI. transevropského multimodálního tranzitního koridoru Gdańsk - Ostrava - Vídeň, a vytvoření předpokladů pro ekonomický rozvoj této oblasti, a pomoci tak k začlenění zemí střední a východní Evropy do Evropské unie.
Generální ředitel Sdružení pro obnovu a rozvoj severní Moravy a Slezska Vít Rupricht přítomné novináře informoval, že od loňské konference došlo k dohodám o rychlé výstavbě dálnice D 47 v úseku Lipník - státní hranice ČR - Polsko s pomocí soukromého kapitálu, realizuje se II. železniční koridor mezi Petrovicemi u Karviné a Břeclaví, který bude zprovozněn do roku
V průběhu konference se však ukázalo, že budoucnost tohoto mezinárodního dopravního terminálů je ohrožena. Poláci, přes jejichž území má železnice spojující Evropu s Dálným Východem vést, dosud nejenom, že nepodepsali memorandum o stavbě, ale dokonce uvažují o přesunutí terminálu do polského Slavkova. Terminál má přitom podle společnosti Shiran, která před měsícem začala s velkou slávou v Bohumíně stavět, fungovat už za rok. Poláci tvrdí, že nemají dost podkladů, které by je o výhodách bohumínského terminálu přesvědčily. Jejich váhání, ale může realizaci projektu zdržet. Kde se nakonec tisíce kontejnerů se zbožím budou překládat, a zda v této souvislosti vůbec budou zaměstnány tisícovky lidí, jak se původně předpokládalo, je tedy zatím velkým otazníkem.
Po skončení mezinárodní konference TRANSPORT 2001 vystoupil před novináři rada polského ministra dopravy Jerzy Ueeblo. Dozvěděli jsme se od něho, že výstavba kontejnerového terminálu, o němž se uvažuje v Bohumíně, je i pro Polsko realitou. Poláci však požadují, aby vznikla komise, která zváží všechny aspekty a určí, zda bude výhodnější jej postavit v Bohumíně, u polského Slavkova nebo někde jinde. Podle něj přišla firma Shiran s projektem výstavby terminálu v době, kdy v Polsku vrcholila předvolební kampaň, a tudíž se tímto záměrem už minulá vláda příliš nezabývala. Nová vláda je přesvědčena, že projekt je výhodný pro všechny strany, ale chce, aby to zhodnotila speciálně vytvořená komise. "O naší účasti se začalo hovořit až naposledy," poznamenal polský rada. Jednoznačně tím dal najevo, že polská strana bude hájit své ekonomické zájmy. Vybudování terminálu je spojeno s rekonstrukcí železnice na polském území v délce asi
Pátý ročník mezinárodní konference TRANSPORT, byl zaměřen především na budování Šestého transevropského tranzitního koridoru. Její účastníci, ale jednali i o dílčách dopravních projektech na území Moravskoslezského kraje. Shodli se na tom, že tento kraj je potřeba co nejrychleji napojit na evropskou dopravní síť a propojit jej tak s celou Evropou. Požadují zrychlení tempa na výstavbě dálnice D 47.
Hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský hovořil i o perspektivě letiště Mošnov. Podle něj se nyní jedná s ministerstvem dopravy o převodu majetku ze státu na kraj s tím, že ten by potom státu garantoval, že bude letiště zachováno pro ty potřeby, které stát z různých důvodů, třeba bezpečnostních, potřebuje. Aby však byl převod možný, je nutné schválit v krajském zastupitelstvu Územní plán velkého územního celku Beskydy, který bude projednáván už na nejbližším zasedání zastupitelstva. Po převodu majetku pak kraj podle hejtmanových představ zřejmě vypíše výběrové řízení na správce letiště. "Nechceme letiště rychle prodat, ale chceme, aby žilo a aby začalo být bráno jako vážný partner," dodal Tošenovský.
Ostravskí Mezinárodní konference TRANSPORT 2001 iniciovala vytvoření koordinačního centra, které ny mělo projekty v oblasti Šestého multimodálního koridoru rozumným způsobem seřazovat. Tato konference byla i jednáním o vstupu do Evropské unie nejen nejen naší republiky, ale i okolnách zemí, protože dopravní infrastruktura je jedním z předpokladů integrace do tohoto společenství.
Z Ostravy